• Eliotropia

Συνέντευξη με τη Ζωή Τριανταφυλλίδη για τις "Δούλες" του Ζαν Ζενέ

Πείτε μας μερικά πράγματα για τον εαυτό σας.


Μεγάλωσα σε καλλιτεχνικό περιβάλλον. Το θέατρο ήταν το σπίτι μου , δεν το έβλεπα σαν επάγγελμα μικρή. Στα καμαρίνια του Κρατικού Βορείου Ελλάδος παίζαμε μαζί ,όλα τα παιδιά των καλλιτεχνών ,όταν οι γονείς μας κάνανε πρόβες. Αργότερα όταν μεγάλωσα είδα την σκληρή πλευρά του επαγγέλματος αυτού. Όμως παρόλο τα προβλήματα δεν το αποχωριζόμουν. Το αγαπούσα.



Κάθε τόσο ανεβάζετε την παράσταση “Οι Δούλες του Ζαν Ζενέ”, καταρχάς ποια είναι η πλοκή του συγκεκριμένου έργου και ποιο μήνυμα αποσκοπεί να δώσει στον θεατή;


Η μητέρα μου η ηθοποιός Νίκη Τριανταφυλλίδη πριν πεθάνει μου άφησε μεταφράσεις και διασκευές σε κλασσικά και μοντέρνα θεατρικά έργα. Ένα απ’ αυτά ήταν και <<οι Δούλες >> του Ζαν Ζενέ. Ένα δυνατό και σκληρό έργο .Ένα έργο που λέει αλήθειες. Οι δούλες είναι σα να είναι όλοι οι λαοί που υποτάσσονται στην Εξουσία, πολλές φορές φτάνουν σε αδιέξοδο, όμως δεν αναλαμβάνουν την ευθύνη να ανατρέψουν την κατάσταση που βιώνουν ,φοβούνται ,ίσως και να μη μπορούν. Η Κυρία συμβολίζει την οποιαδήποτε εξουσία, είναι περιποιημένη, ελεγχόμενη, νοιώθει ανώτερη, ζαλισμένη απ’ τη χλιδή δεν διανοείται το τι περνάνε οι δούλες – οι λαοί. Η σύγκρουση αναπόφευκτή. Το αδιέξοδο των δούλων επίσης αναπόφευκτο. Μήπως αυτό δε βιώνει όλη η ανθρωπότητα αυτή τη στιγμή?

Η υπόθεση εξελίσσεται σε ένα πλούσιο σπίτι που δουλεύουν δύο υπηρέτριες . Οι υπηρέτριες πνίγονται απ΄την έλλειψη ελευθερίας και την υποταγή προς την Κυρία. Η Κυρία τους αυτάρεσκη και αυτάρκης. Δύο διαφορετικοί ,ασύνδετοι κόσμοι. Οι δούλες παίζουν ένα παιχνίδι που τους οδηγεί σε αδιέξοδο. Η Κυρία – Εξουσία συνεχίζει τη χλιδάτη ζωή της αλώβητη.


Γιατί επιλέξατε αυτό το έργο;


Το έργο είναι διαχρονικό. Αυτή τη στιγμή στη χώρα μας βιώνουμε το οικονομικό αδιέξοδο ,είμαστε απολύτως εξαρτώμενοι απ’ το τι θα πράξει η Εξουσία για μας λόγω Πανδημίας. Πάμε για δεύτερη καραντίνα και περιμένουμε βοήθεια…..

Έτσι και οι δούλες , είναι οικονομικά εξαρτώμενες απ’ την Κυριά τους, δεν έχουν που να πάνε ,δεν έχουν δικά τους χρήματα, βασίζονται στην καλή της θέληση.


Μπορείτε να μας αναφέρετε τους συντελεστές και το ρόλο που κατέχει ο καθένας;


Σκηνοθεσία: Ομάδα Μύθος,

Μετάφραση – Διασκευή : Νίκη Τριανταφυλλίδη,

Κινησιολογία: Σίμωνας Πάτροκλος,

Φωτογραφίες : Θάνος Φάρφας,

Σκηνικά – Κουστούμια: Ιωάννα Προσμίτη, Δέσποινα Χαριάτη

Μουσική Επιμέλεια- Δημόσιες σχέσεις: Ζωή Τριανταφυλλίδη

Παίζουν κατά σειρά εμφάνισης:

Κλαίρη: Ζωή Τριανταφυλλίδη,

Σολάνζ: Δέσποινα Χαριάτη,

Κυρία: Ιωάννα Προσμίτη.

Η παράσταση είναι υπό την Αιγίδα της ActionArt.


Είναι πάντα οι ίδιοι συντελεστές ή αλλάζουν τα πρόσωπα ανάλογα με τη διαθεσιμότητα;


Aλλάζουν. Όχι τόσο στο ίδιο έργο , αλλά σε καινούργια παράσταση. Η ομάδα Μύθος υπάρχει , με σταματήματα ,εδώ και 15 χρόνια.


Έχετε στο μυαλό σας να ανεβάσετε κάποιο άλλο έργο στο μέλλον π.χ. Μπαμπάδες με ρούμι;


Έχουμε αλλά με την Πανδημία δεν μπορούμε να πραγματοποιήσουμε τα σχέδια μας , τουλάχιστον για φέτος.


Τα βιβλία και οι τέχνες γενικότερα μπορούν να λειτουργήσουν και ως θεραπευτικοί παράγοντες - ψυχοθεραπεία ας πούμε - προς τους χρήστες/καταναλωτές τους; Εσάς σας έχουν βοηθήσει τις δύσκολες στιγμές;


Ναι , με τις τέχνες μπορείς να πεις τις τρομερότερες αλήθειες και να φαίνονται γοητευτικές, μαγευτικές. Η τέχνη είναι τρόπος ζωής. Δεν μπορεί να υπάρχει ένα έθνος χωρίς πολιτισμό, χωρίς ιστορία.


Αγαπημένο θεατρικό έργο;


Πόθοι κάτω απ’ τις λεύκες του Ο Νηλ.


Αγαπημένος θεατρικός συγγραφέας;


Σαίξπηρ.




Τώρα η πανδημία έχει κλείσει πολλές δουλειές και το μεγαλύτερο πλήγμα το δέχτηκε ο κόσμος του πολιτισμού, κατά την άποψή σας υπάρχει κάποιος άλλος τρόπος που θα μπορούσαν να γίνονται οι εργασίες των καλλιτεχνών ανεπηρέαστα; Γίνονται κάποια βήματα, κάποιες προσπάθειες ούτως ώστε να μην επηρεάζονται διαρκώς αυτοί οι άνθρωποι και να έχουν ένα ψωμί τις δύσκολες ώρες π.χ. Onlinelive παραστάσεις;


Στο θέατρο δεν ακούστηκε να κόλλησε κανείς κορονοιο. Το πρόβλημα ήταν οι τουρίστες που μπήκαν στη χώρα χωρίς ελέγχους. Από κει και ύστερα δεν μπορεί να φανεί η μαγεία του θεάτρου μέσω βιντεοσκόπησης, η φύση του θεάτρου είναι να υπάρχει ζωντανή επικοινωνία με το κοινό.



Σύσσωμος ο κόσμος του πολιτισμού διαμαρτύρεται για αυτό που συμβαίνει λόγω της υπάρχουσας κατάστασης με την πανδημία. Αν τα μέτρα δεν ίσχυαν για τους καλλιτέχνες δεν θα ήταν άδικο για τους υπόλοιπους ανθρώπους που ενδεχομένως εργάζονται σε άλλους τομείς;


Δεν είμαι ειδικός να απαντήσω για το αν αυτά είναι τα σωστά μέτρα για την καταπολέμηση της Πανδημίας. Αυτό όμως που ξέρω είναι ότι όταν υπάρχουν τέτοια μέτρα πρέπει και να υπάρχει η προοπτική να αποζημιωθεί όλος αυτός ο κόσμος που θα μείνει χωρίς δουλειά.

Μια ευχή για το 2021 που καταφθάνει..


Υπομονή, κουράγιο και πίστη.

© 2023 by The Artifact. Proudly created with Wix.com

  • YouTube
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now