• Eliotropia

Συνέντευξη με τον σκηνοθέτη - ηθοποιό Δημήτρη Καρακώστα

Updated: Jun 22

Γειά σας, σήμερα εδώ στα eliotropia φιλοξενώ τον Δημήτρη - Μήτσος - Καρακώστα, επειδή η συνέντευξη ήταν δύσκολο να γίνει από κοντά λόγω της απόστασης - ο Δημήτρης μένει στη Λαμία - είπαμε αυτή την ωραία κουβέντα να την κάνουμε μέσω messenger. Ευτυχώς, υπάρχει και η τεχνολογία και βοηθά σε αυτές τις περιπτώσεις!



Να σας πω ότι με τον Δημήτρη γνωριζόμαστε από πολύ παλιά, από τη δραματική σχολή όπου σπουδάζαμε.



Πως αποφάσισες να ασχοληθείς με την υποκριτική τέχνη και τον κινηματογράφο;


Από μικρή ηλικία είχα έμφαση στις τέχνες, στον κινηματογράφο και στο θέατρο και οι επαγγελματικοί μου στόχοι ήταν να περάσω στη σχολή Ικάρων της πολεμικής αεροπορίας ή στο θέατρο και στον κινηματογράφο δυστυχώς στη σχολή Ικάρων δεν μπόρεσα να περάσω όταν φτιάχνω το βιογραφικό για λόγους κάποιου προβλήματος με τα μάτια μου που είχα οπότε ήταν αρνητικό το να δώσω στη σχολή, έτσι συνέχισα σπουδάζοντας θέατρο και μετέπειτα κινηματογράφο Αλλά από πολύ μικρή ηλικία -από την ηλικία δηλαδή των 12 ετών -ασχολήθηκα με το ερασιτεχνικό θέατρο και με το ημιεπαγγελματικό, έπαιξα και σε επαγγελματικές σκηνές με το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης με καλλιτεχνικό Διευθυντή τον Πάνο Σκουρολιάκο και καθηγητή στην ερασιτεχνική σκηνή τον αείμνηστο ηθοποιό Αριστείδη Τσιούνη οι οποίοι ήταν οι πρώτοι που βρήκαν αυτό το ταλέντο που λέμε και με παρότρυναν για την επαγγελματική μου καριέρα.


Συνήθως οι γονείς αντιδρούν άσχημα με την απόφαση των παιδιών τους να ασχοληθούν με την υποκριτική τέχνη λόγω της αβεβαιότητας που υπάρχει, ποια ήταν η αντίδραση των γονιών σου;


Οι γονείς μου παρόλο που ξέρανε το αβέβαιο μέλλον αυτού του επαγγέλματος που εγώ δεν το θεωρώ επάγγελμα αλλά λειτούργημα ναι είχανε κάποιες αρνητικές αντιδράσεις στην αρχή αλλά εν τέλει από τη στιγμή που εγώ το είχα αποφασίσει μου είχανε πει ότι καλύτερα να κάνεις κάτι που του αγαπάς παρά να κάνεις κάτι που θα σε πιέσουμε ας πουμε και δεν θα σου αρέσει στη ζωή σου εξάλλου ο άνθρωπος μαθαίνει από τις δυσκολίες της ζωής. Εχω σπουδασει και Σκηνοθεσια μετα τις θεατρικές σπουδές.



Η πανδημία μας έφερε καραντίνα, κάποιοι άνθρωποι φρόντισαν να επωφεληθούν από αυτή την κατάσταση, φρόντισαν να απασχολήσουν τον εαυτό τους με πράγματα που πριν λόγω έλλειψης χρόνου δεν μπορούσαν να κάνουν, άλλοι έμαθαν ξένες γλώσσες, άλλοι παρακολούθησαν σεμινάρια, άλλοι πέρασαν χρόνο με τα παιδιά τους, άλλοι τα βρήκαν με τον εαυτό τους κ.α. Εσύ πως πέρασες την καραντίνα σου; Η καραντίνα σου έδωσε κάποια έμπνευση;


Στην καραντίνα πέρασα όπως οι περισσότεροι καλλιτέχνες στο χάδι με κάποια πράγματα, διαβάζοντας πάρα πολλά θεατρικά έργα και κινηματογραφικά και επειδή είμαι σε μία επεξεργασία ενός φακέλου παραγωγής για κάποιο θεατρικό έργο που προσπαθώ να βρω κάποια παραγωγή για να υλοποιήσω προς το Σεπτέμβριο πρώτα ο Θεός. Αξιοποίησα λοιπόν την καραντίνα όπως οι περισσότεροι καλλιτέχνες που είχαν προσωπικό χρόνο έτσι μπόρεσα και έκανα κάποια τηλέφωνα επικοινωνίας μαζί με καλλιτέχνες για κάποια μελλοντική συνεργασία.



Όπως είναι γνωστό το μεγαλύτερο πλήγμα αυτής της πανδημίας το δέχτηκαν οι άνθρωποι των τεχνών, πιστεύεις πως θα άλλαζε κάτι εάν γινόταν κατοχύρωση επαγγέλματος; Θα ήθελες να πεις κάτι στους αρμόδιους με σκοπό να αλλάξει αυτή η κατάσταση;


Η κατοχύρωση επαγγέλματος υπήρχε παλαιότερα μετέπειτα ομως το ελάχιστο χρονικό διάστημα που ήτανε η αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη υπουργός πολιτισμού άνοιξε απελευθέρωση ας πουμε αυτό το επάγγελμα δυστυχώς και το λέω με πικρία αυτό το πράγμα διότι υπάρχουνε καταξιωμένοι καλλιτέχνες στο χώρο αλλά υπάρχουνε και άνθρωποι οι οποίοι δεν θα επρεπε κατά τη γνώμη μου να παρευρίσκονται στο χώρο επομένως αυτή η απελευθέρωση του επαγγέλματος έδωσε τη δυνατότητα σε κάποιους ανθρώπους με κάποιες γνωριμίες και κάποιά επιφάνεια ίσως στον κύκλο των καλλιτεχνών να μπορέσουν να μπουν κι αυτοί σ' αυτό τον τομέα. Πράγμα που το θεωρώ άδικο για μας τους καλλιτέχνες σιωπηλοί κοπιάσαμε σπουδάσαμε για να μπορέσουμε να κάνουμε κάτι καλύτερο στη ζωή μας. Το να πω κάτι στους αρμόδιους και πόσο μάλλον στην υπουργό πολιτισμού όπως και ο κάθε έλληνας πολίτης πιστεύω ακράδαντα ότι δεν θα εισακουστεί οπότε ότι και να τους πω θεωρώ πως θα πάει η πρόταση μου στο κάλαθο των αχρήστων.....Εξάλλου που με το θέμα υπουργείου πολιτισμού και τα λοιπά έχω κι εγώ πάρα πολλά παράπονα πάρα πολλά χρόνια τώρα πλέον. Με την κατάσταση μάλιστα τότε που ο τέως πρωθυπουργός καιρός Τσίπρας έκλεισε την ΕΡΤ σκέψου ότι δεν έχουμε πάρει ούτε τις άδειες ασκήσεως εργασίας μας ως σκηνοθέτης διότι περνάγαμε από εξετάσεις της ΕΡΤ και απ' τη στιγμή που έκλεισε η ΕΡΤ την περίοδο που έπρεπε εμείς να παραλάβουμε στα χέρια μας τις άδειες ασκήσεως επαγγέλματος, καταλαβαίνεις το τι έχει γίνει.....Όμως πολιτισμός χωρίς τις τέχνες δεν είναι πολιτισμός.



Όπως δυστυχώς και σε άλλους τομείς, για παράδειγμα η δημοσιογραφία που επίσης διαφωνώ με την κατάντια.


Έχεις ένα παιδί, αν σου ζητούσε να ασχοληθεί επαγγελματικά με τον καλλιτεχνικό τομέα θα το επέτρεπες ή ¨κόκκινη γραμμή¨;


Το παιδί μου δυστυχώς ή ευτυχώς έχει έμφαση από μικρή ηλικία στον καλλιτεχνικό τομέα βέβαια του έχω εξηγήσει τα υπέρ και τα περισσότερα κατά που έχει αυτός ο τομεας΄Ό,τι και αν αποφασίσει εγώ θα το στηρίξω και θα είμαι δίπλα του γιατί καλό είναι να μην καταστρέφουμε τα όνειρα των παιδιών.....Αλλά το να το δω να περάσει τις συνθήκες τις οποίες περνάω εγώ θα είναι λίγο πικρία για μένα. Αλλά εάν επιλέξει τον καλλιτεχνικό τομέα ναι θα το στηρίξω και θα είμαι και από τους πρώτους δασκάλους του που θα δώσει τα εφόδια για να συνεχίσει αυτή του τη καλλιτεχνική διαδρομή…



Κάποια θέατρα είχαν προβάλει παλιές επιτυχημένες θεατρικές παραστάσεις μέσω διαδικτύου και πολλοί άνθρωποι των τεχνών και των γραμμάτων είχαν αντιδράσει έντονα σε αυτό το θέμα λόγω του ότι οι συντελεστές δεν πληρώνονταν για τις προβολές. Εσύ τι έχεις να πεις και τι έχεις να προτείνεις;


Αυτό πραγματικά είναι ένα πρόβλημα στον καλλιτεχνικό τομέα και πόσο μάλλον στο θέατρο που στις πρόβες από χρόνια έχει θεσπιστεί δεν ξέρω για ποιο λόγο το να μην καταβάλλετε κάποιο ποσό έστω και συμβολικό στους καλλιτέχνες για τα έξοδα μεταφοράς τα έξοδα μετακίνησης και ούτω καθεξής είναι λοιπόν φαινόμενο από αρχαιοτάτων χρόνων και πολύ σοβαρό μάλιστα όταν κάποιοι καλλιτέχνες θα κλείσουνε να παρευρεθούν σε κάποιες περιοχές εκτός Αθηνών ή κάποιων γενικά περιοχών των οποίων δεν κατοικούν οι ίδιοι οπότε τα έξοδά τους αυξάνονται με αποτέλεσμα να μην έχουν ένα βοήθημα στη διαδικασία των προβών.



Μια ιδέα που μου ήρθε κατά τη διάρκεια της καραντίνας αλλά δεν ξέρω καν αν θεωρηθεί καλή. Γιατί δεν "έκοβαν" για παράδειγμα, κάποιου είδους ηλεκτρονικό εισιτήριο και αυτά τα χρήματα να "πήγαιναν" στους συντελεστές όπως γινόταν με κάθε κανονική παράσταση της προ-καραντίνας εποχή ή όπως γίνεται συνδρομή για σειρές στο Netflix ή όπως κάποιες ταινίες μικρού μήκους που για να τις παρακολουθήσεις πρέπει οπωσδήποτε να πληρώσεις ένα ποσό;


Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα γενικότερα στην Ελλάδα με τα θέματα πληρωμών πνευματικών δικαιωμάτων και τα λοιπά, η πειρατεία μας έχει σκοτώσει. Χαρακτριστικά θυμάμαι κάποτε που είχα την τιμή και τη μεγάλη τύχη να πάρω συνέντευξη από το συνθέτη μουσικό και θεατρικό τρισμέγιστο Μίμη Πλέσσα. Θυμάμαι ότι η πικρία του ήτανε αυτή, ότι έχουν καταστρέψει τα πάντα οι “πειρατές” οι πολλές μουσικές παραγωγές πολλές ταινίες πήγαν άδικα. Κάτι πρέπει να θεσπιστεί, να γίνει κάτι πολύ καλύτερο για τον τομέα των καλλιτεχνών όσο αφορά τα πνευματικά δικαιώματα την κατοχύρωση και τις χρηματικές αποζημιώσεις των καλλιτεχνών. Έχουμε και εμείς δικαιώματα.



Ένα άλλο πρόβλημα είναι οι επαναλήψεις. Οι ηθοποιοί, οι σκηνοθέτες, ηχοληπτες - όπως και άλλοι συντελεστές - δεν έπρεπε να πληρώνονται για τις επαναλήψεις των σειρών, αλλά και για τις προβολές των ταινιών ή και των θεατρικών παραστάσεων που συμμετείχαν; Δεν έπρεπε να διεκδικήσουν αυτό το δικαίωμα; Γιατί δεν το διεκδικούν;


Αυτό δεν μπορώ να σου το απαντήσω, έχει να κάνει με την κρίση του καλλιτέχνη εγώ επειδή δεν έχω καταφέρει μέχρι στιγμής να κάνω κάτι τεράστιο και τόσο μεγάλο ώστε να μπορέσω να διεκδικήσω τα δικαιώματα και τα λοιπά και εάν κάποια στιγμή καταφέρω και καταξίωση λίγο περισσότερο στον τομέα αυτό και κάνω κάποιες μεγάλες παραγωγές, φυσικά και δεν θα το αφήσω έτσι. Γενικά κανένας καλλιτέχνης δεν πρέπει να αφήνει τον κόπο του να γίνεται έρμαιο του καθενός.



Δημήτρη μου, αν σου γινόταν πρόταση να παίξεις ως ηθοποιός ή να αναλάβεις καθήκοντα ως σκηνοθέτης σε σειρά κυπριακής παραγωγής ποια θα ήταν η απάντηση σου;

Με μεγάλη μου χαρά και μεγάλη μου τιμή στην Κύπρο έχω πολλούς φίλους ηθοποιούς και σκηνοθέτες αναφορικά να αναφέρω ας πουμε τη Νίκη Αγγελάκη η οποία είναι μια καταξιωμένη ηθοποιός και τα πρώτα της ξεκινήματα έκανε σε μία δικιά μου ταινία μικρού μήκους με διευθυντή φωτογραφίας τότε τον καταξιωμένο καλλιτέχνη Παναγιώτη Γκόλφη, Όπως και τον τώρα σκηνοθέτη στο mega Κύπρου τον Δημήτρη τον Αποστόλου με τον οποίον είχα την τιμή να συνεργαστώ ως πρώτος βοηθός στην ταινία που κάναμε. Με το Νίκο Ζερβό τι λύσσα κακιά με μια πλειάδα γνωστών ηθοποιών και άλλων παιδιών και αυτές οι φιλίες μένουν στα χρόνια. Ο Κώστας Κωστόπουλος ο σκηνοθέτης επίσης κάνει πολύ καλές παραγωγές επίσης την Κύπρο γενικότερα έχω πολλούς φίλους σκηνοθέτες και καλλιτέχνες οι οποίοι εργάζονται στην Κύπρο και θα ήτανε τιμή για μένα γενικότερα η εργασία μου μόνιμη εργασία μου ως βοηθός σκηνοθέτη ή και ως σκηνοθέτης σε κάποιο κανάλι ή σε κάποια εταιρεία παραγωγήςτης Κύπρου και όχι μόνο.

Η Κύπρος γενικότερα βρίσκεται σε πολύ καλύτερη οικονομική κατάσταση όσο αφορά τις παραγωγές τη από τη δική μας Ελλάδα.

Τι συμβουλές δίνεις στα νέα παιδιά - μιας και τώρα είμαστε στην περίοδο των εισαγωγικών εξετάσεων - που θέλουν να ακολουθήσουν καλλιτεχνικό επάγγελμα;

Θα παρότρυνα παρόλο που περνάμε δύσκολα και ο τομέας μας γενικά έχει περισσότερα αρνητικά πλέον… Γιατί ο καρκινικός τομέας είναι και ένα είδος ψυχοθεραπείας επομένως σου κάνει καλό και στη ψυχολογία.....


Πώς αντιδράς στους haters των social media και στην αρνητική κριτική;


Δεν ασχολούμαι σε τόσο πολύ μεγάλο επίπεδο εξάλλου η κριτική γενικά για τους καλλιτέχνες πιστεύω ότι το να σε κριτικάρει κάποιος γενικότερα κάνεις κάτι καλά οπότε είναι αυτό που λέγαν οι παλιοί ότι είναι καλό να έχεις εχθρούς γιατί σημαίνει ότι συνεισφέρεις και συ κάποια πράγματα


Τα social media σε έχουν βοηθήσει στη δουλειά σου;


Ναι αρκετές φορές αν και έχω χρόνια να κάνω κάτι μεγάλο λόγω έλλειψης οικονομικών παραγωγών και του τοπικού τομέα και στην επαρχία γενικότερα στη Φθιώτιδα που αναλαμβάνουν σε σκηνοθετήσεις κάποιες ιατρικές παραστάσεις ερασιτεχνών στο κομμάτι σκηνοθεσίας τους και τα λοιπά και οι τοπικές εφημερίδες και τα τοπικά κανάλια στηρίζουν γενικότερα τον καλλιτεχνικό τομέα, βέβαια πικρία μου να πω ότι η στήριξη κάποιων ΔΗΠΕΘΕ πλέον και τα λοιπά λόγω έλλειψης επιχορήγησης από το υπουργείο πολιτισμού έχουν δώσει βάρος στα καλλιτεχνικά τους δρώμενα πλέον σε ερασιτεχνικές σκηνές και αυτό είναι μια μεγάλη πικρία που θέλω να εκφράσω δημόσια διότι τοπικοί καλλιτέχνες και γενικότερα ηθοποιοί που θέλουμε να προσφέρουμε στον τόπο μας δεν έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε κάποιές παραγωγές για το ευρύ κοινό στις επαρχίες με αποτέλεσμα να μας έχουνε λίγο παραγκωνισμένους και να έχουνε δώσει έμφαση στις ερασιτεχνικές σκηνές που αν μη τι άλλο δεν πληρώνονται από τα περιφερειακά θέατρα αλλά το κάνουν γιατί το αγαπούν εξάλλου ερασιτέχνης είναι εραστής της τέχνης αλλά έχει μεγάλη διαφορά το κανω κάτι από χόμπι μου είναι γιατί αγαπάω αυτή την τέχνη και άλλο το ζώ και βιοπορίζομαι από αυτή την τέχνη…

Σ' αυτόν λοιπόν τον τομέα εάν μπορούσε να κάνει κάτι η ίδια η υπουργός πολιτισμού και γενικότερα στο πρόβλημα που έχουμε στη Φθιώτιδα ειδικά θα ήταν μεγάλη μου χαρά να μπορούσαμε να κάνουμε ξανά τις παραγωγές που έκανε παλιότερα το ιστορικό ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης που έχουμε.

Πιστεύεις πως οι τέχνες - είτε γράφεις ένα βιβλίο είτε το διαβάζεις, είτε παίζεις σε μια παράσταση είτε την παρακολουθείς κτλ - δρουν θεραπευτικά σε έναν άνθρωπο;


Φυσικά, το κάθε είδος τέχνης είναι θεραπευτικό αυτό το λένε όλοι οι ψυχολογικοί τομείς, ο Φρόυντ στις πρώτες του αναφορές σχετικά με τη ψυχολογία έχει πει ότι το μεγαλύτερο κομμάτι της ψυχοθεραπείας είναι η τέχνη.



Ετοιμάζεις κάτι καινούργιο και αν μπορείς να το ανακοινώσεις;


Είμαι σε διαδικασία για να ετοιμάσω κάτι καινούργιο, έχω μιλήσει, έχω κάνει κάποιες επαφές με κάποιους καταξιωμένους ηθοποιούς όπως είναι η κυρία Ελένη Φιλίνη κυρίως αν ο Ντάνιας ο κύριος Αλμπέρτο Εσκενάζυ αλλά....Είμαι σε διαδικασία αναζήτησης κάποιου παραγωγού ή παραγωγής σε συνεργασία με το Δήμο διότι όπως προείπα και πιο πάνω οι δήμοι πλέον έχουνε πρόβλημα στο θέμα της χρηματοδότησης όσο αφορά το υπουργείο πολιτισμού και μάλιστα το συγκεκριμένο έργο που έχουμε σύσκεψη μας να κάνουμε έχει και μια ιστορική αξία και μια ιστορική αναφορά με την περιοχή μας οπότε θα ήτανε καλό να μπορέσει να υλοποιηθεί γιατί έχει χρόνια να γίνει κάποια κάθαρά επαγγελματική παραγωγή στο ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης και το προσπαθώ με νύχια και με δόντια μακάρι να μπορέσει κάποιος ενδιαφερόμενος να μας εγκρίνει την παραγωγή είτε ιδιώτης είτε από το Δήμο για να μπορέσουμε και εμείς να κάνουμε κάτι καλύτερο στα πολιτικά πλαίσια του τόπου μας.

Μακάρι να τα καταφέρεις.

Τώρα με τι ασχολείσαι; Δεν μένεις πια στην Αθήνα, πόσες δουλειές αναγκάζεσαι να κάνεις;

Δουλεύω κατά καιρούς ως σκηνοθέτης σε κάποιες ερασιτεχνικές ομάδες αλλά εδώ και Οχτώ χρόνια σχεδόν η μόνιμη μου δουλειά είναι στον τομέα ασφάλειας. Εργάζομαι ως συνοδός ασφαλείας, σωματοφύλακας, δηλαδή υψηλών προσώπων. Για βιοποριστικούς και όχι λόγους μόνο. Διότι και ο τομέας της ασφάλειας είναι πολύ σημαντικός πόσο μάλλον όταν ξέρεις ότι από τα χέρια σου που κρίνονται Ανθρώπινες ζωές εξάλλου η κλασική ταινία The bodyguard ήταν και είναι πάντα μια απ' τις αγαπημένες μου οπότε είπα κι εγώ να μπω και σε εκείνο τον τομέα παρόλο τη δυσκολία και την επικινδυνότητα είναι και αυτό ένα λειτούργημα για μένα.


Μια ευχή για να κλείσουμε..

Εύχομαι στο μέλλον ο πολιτισμός μας και σε όλους τους τομείς να είναι πολύ καλύτερα τα πράγματα και για μας και για τον κόσμο υγεία πάνω απ' όλα και φυσικά αγάπη για το επάγγελμα και πιστεύω ότι για ανθρώπους που δεν έχουνε καταξιωθεί ακόμα τόσο πολύ όπως εγώ και πολλοί περισσότεροι πιστεύω ότι αν είναι θέλημα Θεού να γίνει θα γίνει και αυτό κάποια στιγμή με την αξία και το σπαθί του καθενός και τα εφόδια που έχει στη φαρέτρα του. Χάρηκα πολύ που τα ξαναείπαμε μετά από τόσα χρόνια να είσαι καλά μπράβο σου για το έργο που έχεις αναλάβει.. Και εύχομαι κάποια στιγμή να ξανασυναντηθούμε και γιατί όχι αν είναι συνεργαστούμε και σε κάποια παραγωγή μου

Ευχαριστώ..


Στοιχεία επικοινωνίας Δημήτρη:

Karakostas.mitsos@gmail.com

00306946530462





528 views

© 2023 by The Artifact. Proudly created with Wix.com

  • YouTube
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now